Aron over PGGM digitaalvaardig maken
Geen werkdag is hetzelfde bij Functioneel Applicatiebeheerder Aron Visser. Opgeleid als voedingsdeskundige werkte Aron na zijn studie zo’n drie jaar met plezier als leefstijlcoach. Toch sloeg de twijfel of hij dit voor de rest van zijn leven wilde blijven doen op een gegeven moment toe. Toen het bedrijf waarvoor hij werkte door corona tijdelijk de deuren moest sluiten en zijn werk bijna volledig stil kwam te liggen, greep hij dat moment aan om na te denken over de vraag wat hij dan wel zou willen. Dat het iets met mensen en gedragsverandering moest zijn stond vast. Aron hakte de knoop door en startte met een IT-traineeship bij Calco. Dat bleek een schot in de roos. Via Calco kwam hij bij PGGM terecht waar hij nu met zijn team werkt aan het digitaalvaardig maken van PGGM.
Match
‘PGGM had een IT-opdracht openstaan voor iemand met oog voor het sociale aspect. Een combinatie waar ik zelf ook naar op zoek was. En zo werd ik tijdens mijn traineeship gematcht met PGGM en inmiddels werk ik er met veel plezier als Functioneel Applicatie Beheerder. Een functie waarin het contact met mensen terugkomt, maar waarin ook mijn grote interesse voor gedragsverandering een belangrijke rol speelt. Want hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat collega’s bepaalde applicaties gaan gebruiken en ook op de juiste manier? Bij zo’n verandering proberen we collega’s zo goed mogelijk te begeleiden. Zo zetten we niet alleen de techniek neer, maar kijken we ook naar de menselijke kant van verandering. Die kant is minstens zo belangrijk als de technische implementatie.’
PGGM digitaalvaardig maken
‘Die menselijke kant passen we toe door altijd vanuit de eindgebruiker te denken, in dit geval mijn eigen collega’s. Binnen de strenge security eisen maken we applicaties zo toegankelijk en gebruiksvriendelijk mogelijk. Daarvoor zetten we klankbordgroepen op, maar we organiseren ook sessies (Take Aways) waarin we per Microsoft applicatie (denk bijvoorbeeld aan Teams, OneDrive of Yammer) uitleggen wat het is, hoe je het gebruikt en hoe je er binnen jouw functie voordeel uit kan halen. Voor deze sessies kan iedereen zich inschrijven en kun je live je vragen stellen. Als ik hier in mijn omgeving over vertel krijg ik vaak de reactie “Goh, deden ze zoiets bij ons ook maar” en dat begrijp ik wel. PGGM onderscheidt zich door intern de techniek goed neer te zetten en vervolgens collega’s hierin mee te nemen. Dat kost in eerste instantie tijd, maar uiteindelijk levert het je meer voordeel op. Mensen kunnen makkelijker hun werk doen en de pakketten die het bedrijf aanschaft worden beter benut.’
Microsoft To Go
‘Zo hebben we sinds kort Microsoft To Go in het leven geroepen. Een optie waarbij je net als bij de kapper een tijdslot reserveert, maar dan om hulp in te roepen op het gebied van Microsoft. Na de aanvraag staat de afspraak automatisch in je agenda en krijg je gedurende twintig minuten de tijd om al je vragen aan een Microsoft expert te stellen. We staan op veel verschillende manieren voor onze collega’s klaar. Maar daarnaast hebben collega’s ook de mogelijkheid om zelfstandig aan de slag te gaan met specifieke handleidingen of met de supportsite waarop we ook zoveel mogelijk vragen beantwoorden.’
Verschillende niveaus
‘De behoefte qua instructies verschilt. Zo zijn er collega’s met de insteek dat ze het zelf wel uitzoeken. Zij klikken er een beetje doorheen en denken dan dat het wel goedkomt. Dat klikken werkt wel, maar het is niet altijd de meest efficiënte manier. Deze collega’s, vaak van mijn eigen leeftijd, help ik door ze tips te geven hoe het net wat handiger kan. Aan de andere kant zijn er collega’s voor wie alle digitale vernieuwingen erg wennen zijn. Zij vinden, bij wijze van spreken, ieder knopje waar ze op moeten drukken eng. Wij leggen hen uit hoe deze knopjes werken waardoor ze erachter komen dat dit wel meevalt. Om instructies aan te bieden op verschillende niveaus zijn we bezig met het opzetten van het Microsoft Café. Daarvoor gaan we Microsoft instructievideo’s van maximaal een kwartier opnemen, afgestemd op verschillende niveaus, die collega’s wanneer het hen uitkomt kunnen bekijken.’
Geen dag hetzelfde
‘In mijn werkzaamheden is geen dag hetzelfde. De meeste dagen heb ik veel contact met collega’s. Soms ben ik een dag in meetings over verschillende live events, de governance inrichten van een team, bied ik collega’s ondersteuning bij problemen of geef ik instructies over bepaalde Microsoft applicaties. Hierin komt ook de sociale kant van deze functie naar boven, zoals iemand voorafgaande aan een livesessie (wat best spannend kan zijn) op z’n gemak stellen. Maar er zijn ook dagen waarop ik me volledig kan focussen op mijn eigen projecten, zoals het inrichten van de intranetpagina waarop wij onze diensten aanbieden. Of het oplossen of toewijzen van incidenten of verzoeken. Deze afwisseling maakt het werk erg leuk. Daarbij helpt het natuurlijk ook dat ik een fijn team heb. Ondanks dat we elkaar nu 99% van de tijd online spreken zijn we toch behoorlijk hecht. Het zijn allemaal harde werkers en je weet wat je aan elkaar hebt.’
Waarom PGGM
‘Ondanks dat PGGM een groot bedrijf is, merk je dat niet in het onderling contact. Je wordt snel opgenomen in het bedrijf waardoor je collega’s al gauw beter leert kennen en anderen je weten te vinden, mits je daar je best voor doet. Dat je nieuw bent of onder in de boom begint, betekent niet dat je geen bekend gezicht kunt worden. Iedereen kan naam maken en aanspreekpunt worden. Het is een bedrijf met een prettige werkcultuur en ik heb er dan ook vertrouwen in dat ik dit werk over vijf jaar nog steeds met plezier uitoefen. Hopelijk met veel nieuwe kennis en kunde en steeds meer verantwoordelijkheden. Ik hoop dat het een mix zal zijn tussen enerzijds zelf aan de knoppen zitten en anderzijds mensen op plekken zetten zodat zij die knoppen goed weten te bedienen.’
Artikel delen of printen
klik op het icoon